Det är inte lätt…

Du känner igen det, ibland dyker det upp tvivelaktiga saker i ditt facebookflöde. Det är till exempel din ”vän” som uppenbart gillar antisemitiska sidor eller åsikter, eller delar ännu tvivelaktigare information efter hull och hår. Nåväl, det är väl så det funkar och varför gå runt att vara bitter för sånt? Det som är klurigt däremot är ju att veta hur man ska förhålla sig till dessa individer.

Det finns i huvudsak tre metoder som man kan använda:

  • Ta en konstruktiv debatt med den som delar
  • Ignorera och hoppas att inget engagemang från dig uppmuntrar till färre delningar av samma sort. Lite som att dressera en hund liksom.
  • Ta bort eller dölja individen för att slippa se liknande usla delningar i framtiden

Eftersom jag själv fullkomligt avskyr att kommentera och debattera på nätet eftersom det alltid ballar ur tar jag aldrig debatten. Jag är feg, orkar inte och har inte heller lust att lägga tid och energi på det. Ignorera funkar tyvärr inte alls men att ta bort eller dölja är däremot en ofta tillämpad och välfungerande metod men då kvarstår ju kärnan i problemet.

blogg 2

Idag så dök det upp ännu en fullkomligt ointressant nyhet i mitt flöde. Men, den fångade ändå min uppmärksamhet och fick mig att fundera.  En av mina ”vänner”, tillika en sån där flugfiskeprofil, hade bestämt sig för att gilla sidan Bikini Fishing Girls. Jag noterade även att det är flera av mina andra ”vänner” redan gillar sidan. Det må vara hänt och visst, gilla på för tusan sånt som du tycker är värt att gilla. Men, å andra sidan – hallå! Det finns tjejer som gör sitt allra bästa för att inte bli objektifierade just på grund att de råkar vara en tjej som fiskar. Ändå kommer det hela tiden nedsättande kommentarer, ofta på vilka neutrala fiskebilder som helst, som fokuserar på utseendet eller som relaterar till något sexuellt typ: Henne skulle man gärna ha med vid vattnet hö hö hö. Motsvarande bild med en man får istället normalt kommentar som: Yeah du är kungen. Ja, är du någorlunda klyftig förstår du skillnaden. Det krävs inte heller någon raketforskare för att förstå att de tjejer som får dessa fullkomligt meningslösa kommentarer förstås tar åt sig, blir ledsna och tappar suget.

blogg 1

Vi som är vita kränkta män har naturligtvis svårt med det här och veta hur vi ska bete oss och inte. Det är ju så upphetsande att se en naken brud med ett fiskespö liksom, och jag gillar för fan vad jag vill och dessutom har ju den där feminismen gått för långt.

Jag säger som min gode vän Gabriel – jo, förvisso men… försök bara för en sekund tänka dig in i situationen den dagen då din fru, din sambo, din dotter eller lillasyster hamnar i situationen. Hon lägger upp en helt obeskedlig bild på en häst och får genast ett par klyftiga kommentarer från en mysig okänd man där ute typ: Rid inte hästen kom och rid mig istället hö hö hö. Ja, det är inte lätt…

Vem är då jag att moralisera. Jag har garanterat gjort mina klavertramp jag med, men förhoppningsvis kan  vi alla bli klokare. När vi gör något klantigt så får någon också gärna påpekad det, det är ju så vi lär oss. Min uppmaning till dig är enkel – Nästa gång du skriver en kommentar till en tjej som fiskar, rider eller bara är, fundera en extra millisekund om din kommentar är klyftig eller mindre klyftig. Om det är alldeles för svårt att avgöra kan du göra det ännu enklare för dig, låtsas att tjejen du skriver till är din dotter så ska du se att du till syvende och sist lämnar en rimlig kommentar.

Och förstås, till pudelns kärna om Bikini Fishing Girls – ge fan i att gilla såna sidor också är du bussig. Det hjälper liksom inte till. Det visar att du på ett sätt tycker att det är okej att idioterna sitter och skriver sina egendomliga kommentarer. Risken är ju förstås att de fortsätter i samma tema när de snubblar in på en helt vanligt fisketjejs sida. nice fish. the girl is ok lol – kul kommentar att få va?

Och ja, det är säkert inte lätt att avstå från att gilla såna där viktiga sidor eller säga till din kompis som håller på med tvivelaktigt beteende på nätet. Men försök. Det är en bra start. Om inte annat kan du göra som mig. Knyta handen i fickan, ta bort individen som “vän” och skriva ett argt blogginlägg istället.

Och ja, jag är säkert inte bättre själv men jag jobbar på det.

Rekommenderad läsning

https://issuu.com/alpingaraget/docs/alpinkultur_9/70

 

 

Leave a Reply

