Fiskefilmernas konstiga värld

Gratis är ju gott och utbudet på nätet idag av olika filmer och serier är enormt. Själv betalar jag för några streamingtjänster men jag erkänner, det kan ha hänt att jag kan ha laddat ned något från en torrentsida i ett svagt ögonblick. Fiskefilmer på Vimeo och YouTube är inget undantag, det finns helt enkelt hur mycket som helst att titta på, gratis dessutom om än i varierande kvalité.

Kameror som filmar bra finns i överflöd och det är busenkelt att klippa ihop några scener och ladda upp på kanalerna. Det finns sådana som är sinnesjukt duktiga både på att filma och klippa och som gör de mest magiska filmerna och det finns förstås också rena skräpet. Och det är ju roligt, variation förnöjer. Det enda problemet med detta, om det nu är ett problem, är förstås att det skapas ett typ av mediabrus. Idag är det svårt att göra en likebomb i form av en fiskefilm eller fiskeklipp. En likebomb när det kommer till den lilla sfären fiskefilmer mäts i antingen delningar på Facebook eller i antalet views i videokanalen.

Vad är jag då ute efter? Att berömma vår mest innovativa filmare och klippare förstås. Vår gode Rolf Nylinder. Han släppte en filmserie under våren som fick bra gehör hos audiensen men dröm om min förvåning när jag nyfiket kikade på statistiken. Det är ju liksom för få som har sett den välgjorda serien. Det rör som om 10 000 – 20 000 views på varje klipp. Det är åt skogen för få kan jag tycka för visst borde välgjorda filmer som dessa kunna ses av betydligt fler? De är ju på engelska dessutom. Men vad vet jag, jag är ju så nördig i min nisch flugfiske att jag ibland får för mig att hela världen älskar flugfiske och att titta på flugfiskefilmer. Sen kan jag ju också vara naiv. Bara för att jag verkligen uppskattar Rolfs filmer behöver nödvändigtvis inte du också göra det. Men, nog borde väl fler än 10 000 flugfiskare ute i världen vilja se filmerna? Jag tror till och med att jag själv har gjort nåt uselt klipp som har fler views och det känns ju inte riktigt som att det harmonierar med kvalitén vid jämförelse.

Vad gör vi då med sånt vi gillar på nätet? Vi delar förstås. Här är mitt bidrag och jag hoppas att fler tar sig tiden att njuta av Rolfs enorma talang. Det är ju ändå gratis, både att titta och att dela.

 

 

 

One thought on “Fiskefilmernas konstiga värld

Leave a Reply

