Det finns hopp

Jag hade hopp om att Sverige skulle vinna EM. Det gick ju sådär. I förrgår köpte jag en trisslott och hade hopp om ekonomiskt oberoende men hoppets stjärna släcktes snabbt vid skrapet. Det här med att leva på hoppet verkar alltså inte vara min grej. Det blir lite som att vara en groda utan ben – hopplös.

Som tur är finns det hopp ändå. Laxar till exempel. De gillar att hoppa. Häromdagen ringde SVT och ville fånga hoppande laxar till ett inslag och jag följde med dom ut till ett lämpligt ställe.

P1190918
En kraftig fors är en utmärkt plats för att se hoppande lax.

Det märks att SVT har en tuff budget. Tor som följde med mig ut fick agera reporter, fotograf, researcher, redigerare och scensättare. – Det var bättre förr, sa Tor.

P1190888
Det gäller att vara tålmodig som fotograf när man väntar på hoppet.
P1190903
Efter en stund började vi se små hajar göra sig redo för att passera forsen.

Med lite tur och hopp fick vi se vad vi kom för. Hoppande laxar. Bara sådär spontant såg de ut att vara ganska många också vilket gör att det finns ytterligare hopp. För framtiden alltså. Det finns hopp och det finns hopp.

 

 

One thought on “Det finns hopp

Leave a Reply

