Ingen lek 2.0

Idag är det den 21 oktober. I några älvar har fisket efter öring varit tillåtet sedan den 15 oktober. Men, fisken leker ju fortfarande. Okej, öringen har nog gjort sitt men laxen är fortfarande i full gång

Tidigare har jag problematiserat kring fredningstider i Västerbottensälvarna. Bland annat i det här långa blogginlägget. Om du inte orkar läsa så är det mest de här raderna jag vill få fram:

“Våra myndigheter har varit duktiga och försökt rädda lekindividerna från fiske genom att nationellt förbjuda lax- och öringsfiske 1 september – 14 oktober i älvarna. Ambitionen är i grund och botten bra men förbudet ligger helt tokigt eftersom vi i praktiken, med godkännande från myndigheterna, får börja fiska mer eller mindre exakt då leken startar. Om inte fiskevårdsområdet säger annat så är det fritt fram att köpa ett fiskekort, åka upp till de viktigaste lekområdena flera mil uppe i älven och kasta efter vilt huggande lekindivider. Det är ju klart, det finns naturligtvis många fiskare som tycker det är skoj att få hugg på hugg. Det kan ju vara både fiskare och sportfiskare och troligen fiskar de på dessa ställen bara av ren okunskap. Men eftersom det tycks vara svårt att få ut kunskapen till både föreningarna och fiskarena bör myndigheterna naturligtvis anpassa fredningen av fisken till åtminstone 1 november.”

Idag träffade jag på en fiskare i stan. Han berättade att det hade varit hela fjorton fiskare i Rickleåns övre del på premiären i lördags. Han berättade också att han var fullt medveten om att fisken lekte och att ambitionen inte var att kroka lekfisken. Men så sa han något som fick mig att haja till. Han sa: det är ju så svårt att hålla sig.

Okej. Det var alltså fjorton fiskare uppe i lekområdena och av vad jag förstod så visste de ändå om att det eventuellt var tvivelaktigt. Nu ska du inte tro att den där Stefan Ågren är fri från synd och får lov att vara en moralkärring. Nej, jag erkänner. En oktoberdag för ungefär sju-åtta år sedan fiskade jag högt upp i Öreälven. Varför vet jag inte, men jag antar att jag inte visste bättre. Jag fick en lax, eller ja. Resterna av en lax iallafall.

omoraliska-stefan-agren
En ung, dum Stefan Ågren som inte visste bättre.

Jag kunde inte heller hålla mig och det fanns inga fiskeregler som sa stopp heller. Jag tror det är dit vi måste komma tyvärr. Så länge det finns kryphål i reglerna riskerar vi att ha fiskare som fiskar på lekområdena mitt i leken. Det är helt enkelt inte okej. Det var inte okej att jag gjorde det för sju-åtta år sedan och det är inte okej att du eller jag gör det idag heller. Speciellt inte i Rickleån som bedöms ha svaga bestånd av både lax och öring. Hur det än är tror jag dessvärre att älvarna måste stängas helt för fiske under en period eller året ut.

Om du läser det här och funderar på hur du ska fiska relativt etiskt rätt fr.o.m. 15 oktober så är mitt bästa tips att fiska i vattendragens absolut nedersta delar. Normalt sett går höstblänkarna, alltså sannolikt de fiskar som du egentligen åker ut för att försöka fånga, inte särskilt högt upp i systemet. Om du håller dig där nere så är det i åtminstone mina ögon ett mer etiskt korrekt fiske.

Glöm för all del inte heller att läsa Sportfiskarnas etiska regler då och då. Den listan är faktiskt ganska bra. Jag gillar särskilt punkten:

Genom ett kunnigt, sportsligt och hänsynsfullt fiske stärka sportfiskets anseende samt verka för kännedom om såväl sportfiskets stora rekreativa värden som de förpliktelser dess utövare har mot natur och miljö.

etik

One thought on “Ingen lek 2.0

  1. Sehr gut! 🙂
    Testade själv för typ fem år sen i Bureälven i slutet av oktober.. fick då en hanne med rinnande mjölke, där en fors dör ut i ett större sel.
    Aldrig fiskat på hösten sedan dess!

Leave a Reply

